Multicollectivity, Education and Space
What "images" of space do (pre-service) teachers hold, and in what ways does this influence their professional actions in educational contexts (cf. among others Matthes 2016)? To what extent are hierarchies, exclusion, and disadvantage in educational processes also spatially determined (cf. among others Echazarra & Radinger 2019)? And can learning architecture serve as a bridge to further develop the "grammar of school" (Tyack & Tobin 1994) in light of the challenges posed by the knowledge and information society of the 21st century?
Societal transformation processes and their changing demands on schools (cf. Klopsch & Sliwka 2020) also affect spatial reorganizations, as evidenced by the differentiation of virtual spaces, the increase of non-places (cf. Augé 1994), and the fragmentation of urban living areas. Against the backdrop of a re-figuration of (educational) space (cf. Löw & Knoblauch 2019), spatial reorganizations exist in a conflictual tension with current (school) spatial interpretations and patterns of use. From the few existing studies on the topic, it can be inferred, for example, that teachers still largely operate with a deterministic understanding of space (cf. Deinet 2007). For space to become a medium of change, it must first be grasped as a pedagogical category - yet this remains a desideratum in educational research and pedagogical practice (cf. Bentlin & Klepp 2021; Sesink 2014).
Within the framework of educational and professional biographical spatial research and based on a relational understanding of space, researchers at the chair focus on the research priority “Multicollectivity, Education, and Space,” which deals, among other topics, with the transformative potential of educational spaces, the corresponding roles of diverse actors, and opportunities for initiating emancipatory spatial practices in educational contexts.
- Rachbauer Tamara/ Plank Kathrin Eeveline (2022): Von der Digital Gap zur adaptiven Lernumgebung? Inklusive Chancen digitaler Lernwelten. Impuls aus der Praxis und für die Praxis, in: Boesken, G./ Krämer, A./ Matthiesen, T./ Panagiotopoulou, A./ Springob, J. (Hrsg.): Zukunft Bildungschancen (Arbeitstitel). Waxmann: 2022
- Plank Kathrin Eveline (2021): Vom Container "Schulhaus" zur transformativen Bildungsregion? Über die Notwendigkeit eines raumpädagogischen Paradigmenwechsels, Blog des Sonderforschungsbereichs 1265 Re-Figuration von Räumen: Räume und Konflikt (peer-reviewed).
- Rachbauer Tamara/ Plank Kathrin Evleline (2021): Vom Digital zum Spatial Turn in der Holocaust Education? Medienpädagogische Anforderungen und Möglichkeiten einer digitalen VerOR-Tung von Erinnerung, in: Reinmann, G. (Hrsg.) Impact Free 42, Hamburg. (Peer-Reviewed).
- Christina Hansen (2020): Rethinking the classroom? Rethinking the learning space! Conception and development of school into a "transformative educational space“. In: American Journal of Education Volume 127, Number 5
- Hansen Christina (2020): Re-Figuration! From „good old classroom” to transformative educational spaces. In: Zysberg, L./Schwabsky, N. (ed): The next big thing in Education. Nova science publishers: New York. S. 83-106.
- Hansen Christina/ Plank Kathrin eveline (2019): Inklusion und Raum: Wem gehört der Raum und was machen wir damit? Konzeptionen eines inklusiven (Bildungs)Raums. In: Maschke, T. (Hrsg.): Bildungsinnovation: Impulse aus Reformpädagogik und Inklusiver Pädagogik. Wien: Residenz-Verlag.
- Hansen Christina/Plank Kathein Eveline (2018): Lernraum neu denken? Lernraum neu denken. Konzeption und Entwicklung einer Schule zum "transformativen Bildungsraum". In: Journal für Schulentwicklung. Innsbruck: Studienverlag.
- Plank Kathrin Eveline/ Asen-Molz Katrin (2016): Raum für Individualität. Raum für Gemeinschaft. Anforderungen demokratisch- inklusiver Lernsettings an die Gestaltung des Lernraums. In: Rosenberg, K./ Lindner, D./ Hammer, F. (Hrsg.): SchulRäume. Einblicke in die Wirkkraft neuer Lernwelten. Schulheft 163/2016. Innsbruck, S. 9-19.
- „Perspektiven raumbezogener Bildungsgerechtigkeit am Beispiel des Passauer Stadtteils Haidenhof-Nord/Ergebnispräsentation“ im Rahmen des VDW-Aktionstags "Wir sind dran!" am 03.02.2022, Universität Passau.; Prof. Dr. Eric Mührel/ Prof. Dr. Eric Mührel.
- „Vom Digital zum Spatial Turn in der Holocaust Education? Möglichkeiten und Voraussetzungen einer digitalen VerORTung von Erinnerung" im Rahmen der Tagung "Digital Memory - Digital History - Digital Mapping" am 22.09.2021, Karl-Franzens-Universität Graz.; Dr. Tamara Rachbauer/ Dr. Kathrin Eveline Plank.
- „Vom „Container“ Schulhaus zum l´espace vécu: Ein interdisziplinäres Lehrprojekt zur Entwicklung inklusiver Bildungsregionen" im Rahmen der ZLF-Tagung der Universität Köln „Zukunft Bildungschancen – we all take part!“, am 16.09.2021, Universität Köln.; Prof. Dr. Christina Hansen/ Dr. Kathrin Eveline Plank
- „Spatial Justice Through Community Education? Zum Potential der Vernetzung regionaler Bildungsräume" im Rahmen der VDW-Tagung "Aspekte der nachhaltigen Transformation und Re-Figuration sozialer Räume" am 21.10.2021, Universität Passau.; Prof. Dr. Eric Mührel/ Dr. Kathrin Eveline Plank.
- „Service Learning als Einstieg transformativer Bildungsraumentwicklung" im Rahmen des Online-Forums "Fächerübergreifendes Lernen und Lehrer*innen-Professionalisierung“ am 21.11.2020, Fudan University Shanghai/ China; Prof. Dr. Christina Hansen/ Dr. Kathrin Eveline Plank.
- „Von education in the city zur education city - Begabungsentfaltung als regionales Konzept"; Vortrag im Rahmen der BeRG-Vernetzungskonferenz am 19.10.2017, Niedernsill (Österreich); Prof. Dr. Christina Hansen/ Dr. Kathrin Eveline Plank.
- „Bildung trifft Raum"; Kick-Off-Veranstaltung des multiprofessionellen SchulRAUMentwicklungsprojekts an der St. Georg Schule in Bad Aibling am 24.07.2017, St. Georg Schule Bad Aibling; Prof. Dr. Christina Hansen/ Dr. Kathrin Eveline Plank/ Eduard Arndt.
- „Vom Container zum l´espace vécu. Ein multiprofessionelles Lern.Raum-Konzept zur Gestaltung inklusive Bildungsräume" im Rahmen der Scenario Forum Conference, am 25.- 28.05.2017, UCC Cork (Irland); Prof. Dr. Christina Hansen/ Dr. Kathrin Eveline Plank.
- „Raum.Bildung.Diversität. Vom kooperativen Lernprojekt zum gemeinsamen Aneignungsraum"; im Rahmen der IFO-Tagung „System.Wandel.Entwicklung" am 24./25.02.2017, Pädagogische Hochschule Linz (Österreich); Prof. Dr. Christina Hansen/ Dr. Kathrin Eveline Plank.
- „Bildung und Raum. Von Bildungsinstituten zu regionalen Bildungslandschaften“ im Rahmen der Internationalen Tagung für Bildungsraum-Gestaltung am 23./24.9. 2016, Universität Passau; Prof. Dr. Christina Hansen
- Bildung.Raum: Inklusive Bildungsraumtagung vom 23.-24. September 2016, Universität Passau
- „Wieviel Bildung braucht die Gesellschaftim Forum Gesellschaft macht Schule, 19.7.2015 München; Prof. Dr. Christina Hansen gemeinsam mit E.Klieme